HMI-workshop with the Academic Advisory Board 29-30 May 2002

Alla HMI-doktorander, handledare och lärare är välkomna till årets workshop, som äger rum på det naturskönt belägna Fågelbrohus, Värmdö, den 29-30 maj.

Vi räknar med att starta med lunch den 29, och att avsluta med lunch den 30. Kommunikationerna till kursgården är goda med regelbunden bussförbindelse till Stockholm.


Syftet med workshopen är som tidigare: att samla alla HMI-are till en trevlig sammankomst, samt att få tillfälle att diskutera pågående forskning med vårt Academic Advisory Board. Mary Beth Rosson och Martin Helander har redan tackat ja till att delta, och även Liam Bannon är inbjuden.

Doktorander inom HMI kan välja att antingen skicka in ett position paper på 1-2 sidor om sin forskning, eller att skriva ett längre bidrag på 5-6 sidor. Vi avser att ordna såväl en posterutställning som sessioner med muntliga presentationer av de längre bidragen. Detta är ett utmärkt tillfälle att ventilera din forskning!
Såväl bidragen som din anmälan till workshopen måste vara Elisabeth (elipe@ikp.liu.se) tillhanda senast fredag den 26 april. Detta för att vi ska kunna bekräfta hur många rum som ska beställas.
Vi ses på Värmdö!

Program and participants' list (will be opened in a new window)

Position papers for the HMI-workshop on May 29-30

All the contributions are in PDF format

Author
Contribution title
Anders Green Usability issues for human-robot spoken Dialogue Interfaces
Anders Hedman Place orientation in human-computer interaction
Anna Stockhaus Domestic everyday usage of computer
Aseel Ibrahim Spoken natural language dialogue with interactive TV
Cristian Bogdan IT Design for Amateur Communities
David Jönsson User interaction with intelligent applications
Fredrik Winberg Auditory interfaces for blind computer users
Erik Markensten The interaction architect
Eva Olsson The windscreen- the obvious place to display navigational information?
Henrry Rodríguez Web annotations systems supporting collaboration
Jakob Tholande Children's use, interaction and learning in a video game construction environment
Jonas Lundberg Interaction design genre perspective on on-line news
Kristina Groth Supporting people in searching for information and expertise in an organizations
Lisbeth Almén Driver attention control
Magnus Bang Improving saefty through the cognitive design of collaborative computer-based patient record
Magnus Irestig Aspects of knowledge and cooperation in design
Maria Normak Using technology for real time oordination of work
Martin Howard Abandoning design problem objectivity
Mattias Arvola Interaction design for co-present of use of infotainment at home
Mikael Kindborg How Children Understand Concurrent Comics: Experiences from LOFI and HIFI Prototypes
Sara Ilstedt Hjelm Action and object. Design theory in Human-machine interaction